לעבור להתקפה בשטח היריב

"מבלי להמעיט באיום האיראני, לדעתי האיום הגדול ביותר על מדינת ישראל כיום הוא הדה-לגיטימציה שלה ההולכת וגוברת בעולם"
"כיום, מדינת ישראל משולה לצפרדע שהוכנסה לגיגית של מים קרים וגורמים מבחוץ 'מחממים' אותה באיטיות אך בעקביות, כדי שהמים יגיעו ביום מן הימים ל'נקודת רתיחה'". כך ד"ר מרטין שרמן בראיון לנחמן פביאן.

מדוע ישראל מפסידה כיום בקרב על דעת הקהל? "כי היא לא רוצה לנצח."
כשמסתכלים על כמות המשאבים שמקדישים להסברה של מדינת ישראל, או במילים אחרות לדיפלומטיה הציבורית... לפי מיטב ידיעתי, התקציב הוא כ-10 מיליון דולר, שזה סכום קטן מתקציבה של חברה בינונית בעולם לקידום סוג של מזון מהיר או חטיפים.

"כאשר הליכוד עלה לשלטון... כל סיני היה בידי ישראל ושארם א-שייך סומנה במפות המטה הכללי של בצבא האמריקני כאחת הנקודות החיוניות לביטחונה של מדינת ישראל. אז איש לא העז לדבר על פינוי בקעת הירדן, על ירידה מהגולן ועל חלוקת ירושלים... כיום הדברים הללו הם חלק אינטגרלי של השיח המדיני וחלק מהדברים נחשבים כיום כ'בלתי נמנעים'. פירושו של דבר, שהימין אומנם זוכה בבחירות בקביעות, אולם אף פעם אינו מהווה גורם דומיננטי".

משולש האליטות
"מוקד ההכרעות נמצא למעשה מחוץ למערכת הפוליטית... הבעיה נעוצה במבנה הסוציולוגי של החברה הישראלית.
מרכז ההשפעה מורכב ממשולש של אליטות בחברה הישראלית שכל צלע מזינה הדדית את רעותה.
האליטות מורכבות מהשולטים במערכת המשפט, במערכת התקשורת ואלה המתיימרים לייצג את האקדמיה הישראלית. בידי אנשי האליטה יש היכולת והמוטיבציה לכפות על הדרג הנבחר סדר יום...
מעצבי הדור הבא של הפוליטיקאים, המחנכים, העיתונאים, המשפטנים, היועצים הפוליטיים והסוקרים באים מהפקולטות למדעי הרוח, החברה והמשפטים. הם מעצבים כיום את ההווי הפוליטי השורר בכל הקשור לבון-טון האופנתי וקובעים את הלגיטימי והבלתי לגיטימי... מי ששולט כיום במערכת המשפט יכול לחסום כל מהלך דעתני שבו מעוניינים הפוליטיקאים. מי ששולט בתקשורת יכול לקדם ואף ליזום כל מהלך ותרני שהפוליטיקאים מעוניינים או אינם מעוניינים ליישם. שופטים ועיתונאים זוכים לגיבוי מצד קבוצות של פרופסורים".



המוטיבציה: אינטרסים אישיים ומקצועיים
חשובים להם יותר האישור והקבלה של דעותיהם אצל עמיתיהם מחו"ל מאשר על ידי אזרחי ישראל.
כאשר שופט עליון פוסק בנושא בעייתי מהבחינה הפוליטית, מעניין אותו מה יגידו עמיתיו המשפטנים מבית הספר למשפטים של אוניברסיטת הרוורד היוקרתית יותר מהתייחסות לדבריו בחוצות פתח תקווה.
כאשר חוקר במדעי הרוח או החברה מבקש להשיג מימון מחו"ל יהיה לו קל יותר אם הוא מאמץ את הנרטיב הפלסטיני במקום את הנרטיב הציוני המחייב.
כאשר איש תקשורת ישראלי רוצה להיות מוזמן כנואם מרכזי בכנס יוקרתי בחוץ לארץ, סיכוייו טובים יותר אם הוא מביע בדבריו דאגה לסבל הפלסטיני במקום דאגה לביטחונה של ישראל.
לאליטות האלה היכולת לעוות את התהליך הדמוקרטי בישראל ולא משנה מי נבחר לממשלה. אנשי האליטות הם הקובעים ברמה האופרטיבית את הכיוון של סדר היום המדיני והביטחוני, והנבחרים מופקדים על הביצוע – בין בהתלהבות ובין בחשדנות.

כיצד מתמודדים עם השפעתם? להעביר את המאבק הזה לשטח של היריב
לא צריך לצפות לשינוי דעתם... יש להעביר את המאבק הזה לשטח של היריב וליצור זירת עימות שתזכה לצפייה ולמעקב מצד צופים רבים ככל האפשר.
חשוב לחשוף את הצביעות, את היעדר ההיגיון, את קוצר הראיה ואת הסתירות הפנימיות של דוברי האליטות. להפוך אותם לבלתי רלוונטיים ולגרום לחסידים לנטוש אותם.
ליצור זירה החושפת ומציגה השקפה חילונית ציונית,לאומית, ליברלית, לא מתרפסת ולא אנטי-דתית.
ליצור זירת עימות בתוך האקדמיה, בתוך הממסד האקדמי הקיים, בין דעות פרו ציוניות לבין דעות פוסט-ציוניות או אנטי ציוניות, אפילו אם אלה מתחזות לציוניות.

האסטרטגיה של התרומות
תומכי השמאל השכילו להעביר משאבים (מתרומות) למסגרות המפיצות את רעיונותיהם, כמו שלום עכשיו והקרן החדשה לישראל וג'יי סטריט הצוברת תאוצה בארה"ב בזכות המשאבים הכספיים העומדים לרשותה. לעומת זאת, התרומות לימין הופנו לרכישה ולבנייה של בתים ביו"ש ולרכישת רכב הצלה למכבי אש ואמבולנסים – כולן מטרות אצילות אך לא פוליטיות.

"כדי לנצח במלחמת ההסברה מוכרחים לעבור להתקפה" -  זו צריכה להיות השקפת העולם של מי שמופקד על מלחמת ההסברה
אם אתה מציג את הצד הערבי בהתאם לתכתיבים של מה שקרוי התקינות הפוליטית, אין שום סיבה שתוכל לזכות להבנה ולאהדה. אם הערבים הפלסטינים מוצגים כדומים לתושבים של orange county רק עם כאפייה, אין שום סיכוי שהעולם יבין את התנהגותה של ישראל כלפיהם. ניתן להשיג הבנה ואהדה מהעולם אך ורק אם יבינו מול מי אנו ניצבי.
המעבר להתקפה מחייב את העוסק בדיפלומטיה ציבורית להציג את היריב כמו שהוא:
"חברה אכזרית, בלתי מתקדמת המדכאת את נשותיה, המתירה מעשי רצח כהגנה על כבוד המשפחה, צדה את ההומוסקסואלים שבה ורודפת בברוטליות את מתנגדיה הפוליטים... אם אתה משכיל להציג האויבים באור אמיתי, ניתן לשים ללעג את השקפת העולם של מי שרוצה למקם אותם בפאתי נתב"ג, על הגבעות המשקיפות על מבואות תל-אביב, לאורך כביש 6 ועל השטח השולט על מאגרי המים של ישראל."

כיצד יש להפעיל את מערך ההסברה? להפעיל יותר לחץ בארה"ב
"לדוגמה, ניתן להפעיל בכל רגע חמישה מיליון מאמינים נוצרים שיציפו את רחובות וושינגטון. בארה"ב יש אוכלוסיה של 80 מיליון תומכי ישראל ואנו מצידנו מתנכרים לציבור ענקי זה, שלא לדבר על האוונגליסטים דוברי ספרדית (היספנוס) שהם אוהדי ישראל מובהקים".

הראיון עם ד"ר מרטין שרמן מתפרסם באתר "מראה"

ד"ר שרמן, חוקר סוגיות ביטחון ודיפלומטיה ציבורית, הוא בעל תוארים אקדמיים בפיסיקה, גיאולוגיה, מנהל עסקים ומדעי המדינה. אחר שבע שנות שירות בקהיליית המודיעין הישראלית, הוא הצטרף לאקדמיה בישראל ובארה"ב ופרסם מחקרים בנושאים הקשורים למלחמה בטרור ולמכלול של סוגיות בנושא ביטחון מדינת ישראל.
בתוקף מומחיותו הוא הוזמן להעיד בפני ועדות הקונגרס של ארה"ב בדיונים בנושאי כלכלה וביטחון במזרח התיכון. בשנים האחרונות הוא פרסם ספרים ומאמרים מדעיים רבים בכתבי עת יוקרתיים בעולם.
ד"ר מרטין שרמן מתארח לעתים קרובות בתוכניות טלוויזיה ורדיו בארץ ובארה"ב כדי להציג את עמדותיו.

אין תגובות: