מחקר: מעורבות הקרן לישראל החדשה בדו"ח גולדסטון

ארגון "אם תרצו" (להלן: ארגון הימין הקיצוני, כך בתגובות) פרסמו דו"ח מושקע ומעמיק, ובו ניתוח מעורבות הקרן לישראל החדשה בדו"ח גולדסטון ובכלל בציבוריות הישראלית.
הניתוח מעלה כי 16 ארגונים שמממנת הקרן, ובגאווה לא מוסתרת מכנה אותם "ארגוני הקרן", תופסים מקום משמעותי ביותר בין מקורות המידע עליהם מתבסס דו"ח גולדסטון בהאשמותיו נגד צה"ל. בדו"ח מופיעות 1,208 הערות שוליים, המכילות 1,377 הפניות למקורות מידע שונים (אסמכתאות). חלק משמעותי מאסמכתאות אלו מפנות לארגוני "הקרן לישראל החדשה".

92% מבין הציטוטים התומכים בטענות נגד ישראל - מתוך ארגונים ישראלים - מקורם בארגונים הממומנים ע"י הקרן לישראל החדשה. נראה, כך נכתב בדו"ח, שבלעדי פרסומי הקרן לא היה לגולדסטון ביסוס לרוב טענותיו מארגונים ישראלים. יש כאן תופעת "פורפטום מובילה" מדהימה. הארגונים הלוחצים להקמת הועדה הם אותם הארגונים עליהם מתבסס הדו"ח כדי להצדיק את טענותיו נגד צה"ל וישראל, וחלקם הגדול בתמיכת הקרן.

ועוד, כל העסק פועל בסירקולציה מדהימה:
כפי שנאמר, חלק משמעותי ובולט מתוך כלל מקורות המידע שעליהם מסתמך הדו"ח, שייך לאותם ארגוני- בת של הקרן.
נוסף להם, גורמי תקשורת וארגונים מחו"ל המצוטטים בדו"ח, הם מצידם מצטטים, לביסוס טענותיהם, את דבריהם של אותם הארגונים מהקרן
כך שהערות השוליים המפנות לאותם גורמים בתקשורת, הם בעצם חזרה על טענות ארגוני הקרן, אלא שהפעם הן מופיעות כציטוט מפי אנשי תקשורת המביאים את דברי אנשי הקרן.
ובסיבוב פרסה: חלק מהארגונים, הזוכים לפרסום טענותיהם בעזרתו של דו"ח גולדסטון, מתבססים לאחר מכן על קביעותיו של הדו"ח כגושפנקא אובייקטיבית ובין-לאומית להאשמותיהם כלפי מדינת ישראל.

שיטת פעולתם של הארגונים, מתאפיינת בהקמת עשרות ארגוני "נישה", שבכל אחד מהם מספר פעילים קטן. ארגונים אלה עוסקים בעיקר בחשיפה של "פשעי צה"ל" באספקטים שונים ובצורה נרחבת בכל אמצעי התקשורת.
כל ארגון "מתמחה" בתחום מסוים, ומהיקף פעילותם של הארגונים, נוצר רושם של פעילות ציבורית בין-לאומית רחבה. בה בעת שכל הארגונים שייכים למגזר רדיקלי מצומצם, וממונים ממקורות זהים בחו"ל.
עולה כי מקורות כספיים בלתי מוגבלים (עשרות מיליוני דולרים בשנה!), מאפשרים לארגונים אלה, למרות מספר הפעילים המצומצם השותפים בהם, לפעול בצורה נחרצת וקולנית לאורך זמן. הקרן היא המממנת העיקרית של ארגונים אלה הפועלים נגד ישראל בצורה זאת.

ארגוני הקרן המופיעים בדו"ח כמקורות מידע הם:
  1. "עדאלה- המרכז המשפטי לזכויות המיעוט הערבי בישראל"
  2. "שוברים שתיקה"
  3. "בצלם- מרכז המידע הישראלי לזכויות אדם בשטחים"
  4. "האגודה לזכויות האזרח בישראל"
  5. "המוקד להגנת הפרט"
  6. "הוועד הציבורי נגד עינויים בישראל"
  7. "יש דין"
  8. "רופאים לזכויות אדם"
  9. "גישה- מרכז לשמירה על הזכות לנוע"
  10. "במקום- מתכננים למען זכויות"
  11. "שומרי משפט- רבנים למען זכויות אדם"
  12. "איתך- משפטניות למען צדק חברתי"
  13. "קול אחר- קבוצה למען פתרון אזרחי באזור שדרות ורצועת עזה"
  14. ארגוני "קואליציית נשים לשלום":
    1. "פרופיל חדש" 
    2. "מחסום ווטש" 
    3. פרויקט "מי מרוויח מהכיבוש?"

    7,805,226 דולר הוזרמו מהקרן בין השנים 2006-2008 לארגוני הקרן החדשה (כך הם מכונים באתר הקרן החדשה לישראל).

    פרפראות מתוך הדו"ח

    קרן פורד
    קרן פורד, שותפתה הבכירה של "הקרן לישראל החדשה", הינה קרן אמריקאית, המצהירה בדיווחי המס שלה בארה"ב על תרומה ל"קרן לישראל החדשה" בסך $20,000,000 (עשרים מיליון) בשנים 2003-2008.
    (שותף בכיר אחר הוא האיחוד האירופי: ב 2006- העביר לקרן לישראל החדשה סכום של  $716,316)

    קרן פורד - גולדסטון
    • קרן פורד תומכת ב ICTJ: רק 7,500,000$ בין אוקטובר 2006 לאוקטובר 2007 (הקרן תומכת גם בארגון שיזם את הקמת ה ICTJ).
      עכשיו, מר גולדסטון מיודענו, מכהן כדירקטור (Board of Directors) בארגון ICTJ .
    • קרן פורד תומכת גם ב PHR "רופאים למען זכויות אדם". ושוב, מי אם לא, גולדסטון מכהן גם שם כדירקטור מועצת המנהלים של הארגון.
    • קרן פורד תומכת גם ב - HRW) Human Rights Watch). הפלא ופלא, שוב מופיע גולדסטון חביבנו, כמי שמכהן (לפחות עד ליולי 2008) כדירקטור במועצת המנהלים של הארגון. שמו הוסר מאתר הארגון לאחר ש NGO Monitor הצביע על קשריו עם הארגון. אלא שבאתר של  "PHR", כנראה לא שמו לב, ועדיין כתוב שם:
      Along with serving on the board of PHR, Justice Goldstone is a member of the Boards of Human Rights Watch'
    הארגון לפיקוח על זכויות אדם HRW

    תזכורת: במאי 2009 משלחת של הארגון ביקרה בסעודיה. במטרה לגייס תרומות ותקציב לפעילותו. באירוע, לכבוד הארגון, הוקרן סרט תיעודי על פגיעות של צה"ל בתושבי רצועת עזה במלחמה האחרונה. שרה לאה וינסטון, מנהלת מחלקת המזרח התיכון וצפון אפריקה בארגון, אמרה שארגונה "סיפק לקהילה הבינלאומית הוכחה שישראל השתמשה בזרחן לבן והנחיתה בשיטתיות מכות הרסניות על מטרות אזרחיות".

    דו"ח NGO מוניטור על הארגון פעיליו ופועלו - כאן וראשי פרקים של הדו"ח: כאן

    ואם בגולדסטון עסקינן, על הקמת ועדת גולדסטון הוכרז ב 3 אפריל 2009, אלא שכבר ב- 16 מרץ 2009 מפרסם ארגון אמנסטי באתר האינטרנט שלו את הידיעה הבאה:
    עזה: חוקרים מובילים בעולם קוראים לחקירה של פשעי מלחמה
    הארכיבישוף דזמונד טוטו, מארי רובינסון והשופט ריצ'רד גולדסטון בין החותמים ה 'מזועזעים עד העצם' בשל הארועים האחרונים.

    קבוצה חזקה של שישה עשר החוקרים המנוסים ביותר בעולם ושופטים חתמו היום (16 מרץ) על קריאה לחקירה בינלאומית מלאה של הפרות החוק הבינלאומי, לכאורה, אשר בוצעו תוך כדי הקונפליקט האחרון בעזה... המכתב קורא לאו"ם להקים ועדת חקירה לארועי עזה...
    הפתעה, הפתעה: פחות מחודש לאחר מכן אכן הוקמה ועדה שכזו ומי הועמד בראשה? מיודענו המזועזע עד העצם-מר גולדסטון הנכבד.

    תגובה 1:

    Unknown אמר/ה...

    סוף סוף הגיע הנושא לכנסת. הדיון החל היום וימשך גם בשבוע הבא. מעניין לעקוב.
    נילי