הסכם חודייבה=הסכם אוסלו

יו"ר הרשות הפלסטינית, יאסר ערפאת, העניק ראיון לכתבת ברמאללה של היומון הלונדוני בשפה הערבית, "אל-חיאת", סאידה חמד. להלן קטעים מן הראיון:
[אל-חיאת, (לונדון), 5.10.2002]

ערפאת: [הנביא מחמד אמר:] עדיין ישנה קבוצה באומה שלי השומרת על דתה, מנצחת את אויבה, ואינה נפגעת על ידי מי שתוקף אותה ואנשיה הם המנצחים בשל כוחו של אללה. נאמר [לנביא מחמד] הוי שליח אללה היכן הם ומי הם [אותם אנשים]? הנביא השיב: הם בירושלים ובסביבותיה והם בחזית [המערכה] עד ליום הדין.
... העם הפלסטיני הזה מתמודד מאז סייקס פיקו ועוד לפני כן, מאז הקונגרס הציוני בבזל, עם התוכנית [הציונית] הזו כשהוא מגן על האדמה המקודשת הזו ועל המקומות הקדושים בה.
...
חמד: האחראי על תיק ירושלים, סרי נסיבה, חתם עם גורמים ישראלים מהשמאל, על מסמך הבנות שמכיל בתוכו את ביטול זכות הפליטים הפלסטינים לשוב לבתים מהם היגרו.
ערפאת: אף אחד לא יבטל את זכות השיבה. ישנה החלטה 194...

...
חמד: האם אתה חושב שזו היתה טעות לעשות את שני ההסכמים האלו?
ערפאת: באחד הקרבות במואתה [בשנת 629] [שהתנהל] בראשית האיסלאם, המפקד הראשון, המפקד השני והמפקד השלישי מתו מות קדושים. המפקד הרביעי היה ח'אלד אבן אל-וליד והוא החליט לסגת. וכאשר הוא חזר האנשים רגזו עליו. אבל הנביא קרא לו 'חרב אללה השלופה'. אל תשכחי כי בקרבות מתקבלות החלטות קשות אבל בסופו של דבר מה שהכי חשוב הוא שילד מילדינו ונערה מנערותינו יניפו את דגל פלסטין מעל כנסיותיה, חומותיה וצריחיה של ירושלים. הם רואים זאת כדבר רחוק אך אנו רואים זאת כדבר קרוב ועמנו הצדק... 'הם יכנסו למסגד כפי שנכנסו אליו בפעם הראשונה.' [קוראן, אל-אסראא פסוק 7]

חמד: [סוגית] ירושלים היא זו שפוצצה את השיחות בפסגת קמפ-דיויד. והיא עכשיו...
ערפאת: לא רק ירושלים. נכון שהם רצו לקחת את מה שמתחת לחרם ושבידינו יהיה מה שמעליו. זו היתה ההצעה. ושהם ישלטו על הרובע הארמני. אני אמרתי להם כי אני לא אבגוד בארמנים. כמו כן, [הם רצו] לשלוט על כנסיית גת שמנים ועל האזור שמסביב לה מפני שהם רוצים לבנות שם התנחלות. זאת, בנוסף לשליטתם על הגבול עם מצרים והגבול עם ירדן. מיד לאחר חזרתי [מקמפ- דיויד] הזמנתי את ועדת ירושלים לפגישה והצגתי זאת בפניהם [את ההצעה ואמרתי] אם תסכימו אומר להם כן ואם תסרבו אסרב.

חמד: כיום באמתלה כי ישנם סדקים בקיר המערבי של ה'חרם' מנסה ממשלת שרון להתערב בענייני ההקדשים.
ערפאת: ... הם חפרו במשך 34 שנה מנהרות, שהמסוכנת שבהם היא המנהרה הגדולה. הם לא מצאו [אפילו] אבן אחת שמוכיחה שהיכל שלמה היה שם, מפני שההיכל לא היה [כלל] בפלסטין מבחינה היסטורית. הם מצאו רק שרידים של מקדש הורדוס הרומאי...
...
חמד: מפקדי צבא ישראליים התרברבו כי הביסו את הפלסטינים והוסיפו כי הם רוצים שהפלסטינים יכירו בתבוסה [זו].
ערפאת: אמרו לאחר קרב אוחוד שהנביא הובס. ומה קרה? הסכם חודיבייה, עליו אמר עמר אבן אל-ח'טאב [כי זהו] הסכם משפיל.
  • קרב אוחוד נערך בשנת 625 בין מחמד ואנשיו לבין הפוליתאיסטים ממכה והוא הסתיים בתבוסתם של אנשי מחמד.
  • הסכם חודייביה נערך בין הנביא לאויביו במכה בשנת 628 לתקופה של עשר שנים, אך הופר לאחר שנתיים עם כיבוש מכה בידי מחמד. ההסכם מהווה תקדים לחתימת הסכמי שלום לפרק זמן מוגבל, כאשר טובת המוסלמים היא האינטרס העליון.
    חמד: הרחוב הפלסטיני נפגע כאשר הרשות מפרסמת גילויי דעת המגנים את הפעולות המזוינות. שהרי הפלסטינים אומרים כי זוהי תגובה טבעית על הימצאות הכיבוש בלב ארצם אז מדוע אתם מגנים את ההתנגדות?
    ערפאת: מפני שצריך לכבד את ההחלטה היוצאת מפי ההנהגה הפלסטינית. אני נתתי לך שתי דוגמאות – קרב מואתה והסכם חודיבייה. לאף אחד אין זכות להפר את החלטת ההנהגה.

    פורסם ב ממר"י

    אין תגובות: