מה בדיוק מזכיר לנעמי חזן רדיפת יהודים בשנות השלושים בגרמניה הנצית?

"אני גם משוכנעת שאילו הייתי גבר לא היו מדביקים לי קרן כזו על המצח. זה שוביניזם מהסוג הנמוך ביותר. לקחו דמות מספרי ההיסטוריה וציירו אותה כזו חצי יהודייה עם אף ארוך, ובאמת יש לי אף ארוך, וחצי מכשפה, והכל במיטב הסגנון של שנות השלושים".
 
מה בתמונה (מימין) הוא "מיטב הסגנון של שנות השלושים" / שוביניסטי / נאצי / רדיפת יהודים-אנטישמית? 
או כפי שכותב המראיין שלום ירושלמי: "חזן נראית שם בקריקטורה ילדותית, אפה ארוך במיוחד והיא עוד צימחה קרן ירוקה במצחה שמנגחת את דגל המדינה."
"קרנפים", מחזה מאת יוג'ין יונסקו, נכתב ב 1958
ה'קרן'
קרן של קרנף על המצח מסמלת: 'התקרנפות' במשמעות של בגידה בעקרונות ונטישתם, היעדר חשיבה עצמית, כוחניות, קונפורמיות. סמלית כפולה.
המונח "התקרנפות", (מתוך ויקיפדיה): "נכנס לשפה העברית החל משנות ה-80' של המאה העשרים, בהשראתו הישירה של המחזה. בתחילה השתמשו בו בעיקר אנשי שמאל, כגון העיתונאי חיים ברעם, בהתיחסם במיוחד לאינטלקטואלים שמאליים-לשעבר שנתפסו כמי שנהפכו ל"משרתי הכיבוש".

ובמאמר הזעם הקדוש של הקרן החדשה: כותב איתן אורקיבי : "הזיעה הזולגת מפאות הלחיים, הרטט בסנטר, והאצבעות המקלידות בחיל ורעד עוד ועוד איומים על "פאשיזם", "קץ הדמוקרטיה" ו"מקארתיזם", כל אלה אינם משקפים אלא אווירה עכורה של משבר וקריסה. כמו אנשי המערך ב-1977, הם פשוט לא האמינו שזה יכול לקרות להם...
מזהירים אותנו כי ב"אם תרצו" מתנגדים ל"כל צורה של ביקורת על ישראל". לא ידעתי כי הקרן החדשה לישראל עוסקת במישרין בביקורת המדינה או אף מוסמכת לעסוק בכך. לתומי חשבתי שהיא עוסקת בחיזוק הדמוקרטיה ובתמיכה בארגונים חברתיים, שמהם משתמעת ביקורת...

אין תגובות: