דו"ח פרידום-האוס (Freedom House): לראשונה, הורדת דירוג חופש העיתונות של ישראל ל'חופשית באופן חלקי'

  • Cnn.com, Israel -- once the only country to be consistently rated free by the group in the Middle East and North Africa -- was ranked as "partly free" because of the Gaza conflict.
    The report cited "increased travel restrictions on both Israeli and foreign reporters; official attempts to influence media coverage of the conflict within Israel; and greater self-censorship and biased reporting, particularly during the outbreak of open war in late December."
  • כבר לא הדמוקרטיה הגדולה במזרח התיכון
    דירוג חופש העיתונות בישראל הדרדר ב-2009 למקום ה-93. בין המדינות שמקדימות את ישראל בדירוג: לבנון, איחוד האמירויות וכווית. msn
  • הארגון האמריקאי "פרידום האוס" הוריד את הציון הניתן למידת חופש העיתונות בישראל. לראשונה מזה 30 שנה ניתן הציון "חופשי חלקית".  נענע10
  • גדעון לוי לא מופתע: "כך ראוי. ישראל בעופרת יצוקה התנהגה כמו האפלות שבמדינות והעובדה שעד היום עיתונאים ישראליים לא מורשים להכנס לעזה זו חרפה וזה עושה צחוק מהביטוי חופש עיתונות", אמר אמש לוי בשיחה עם וואלה! ברנז'ה.
    נשיאת מועצת העיתונות, שופטת בית המשפט העליון לשעבר דליה דורנר: "אני מניחה שהתוצאה הזו היא פרי מדיניות הממשלה במהלך עופרת יצוקה. בזמנו חשבתי ואף אמרתי שזה לא נכון למנוע מעיתונאים להיכנס. זה גם לא נכון כי השטח הושאר לעיתונאים המקומיים שודאי היו עוינים יותר מהעיתונאים הישראליים. זו תוצאה מאוד מצערת. אני מקווה שבין הלקחים שיילמדו מהמלחמה יילמד גם הלקח של ההתייחסות לעיתונאים הזרים". Walla

הכצעקתה?

בניגוד לכל העתונאים הרציניים בברנז'ה כולל נשיאת מועצת העתונות, צדיק אחד בסדום הלך ועשה מה שעיתונאי אמיתי אמור לעשות, הביט סביב, משהו בדו"ח הזה לא הסתדר לו עם מה שהוא רואה, הלך ובדק. אלמנטרי.

עדי שוורץ, מפרסם את ממצאיו בבלוג שלו: איך הפסיקה ישראל להיות מדינה חופשית

פרידום האוס”, הוא ארגון בינלאומי היושב בניו יורק ועוסק במעקב אחר מצב הדמוקרטיה בעולם, הוא ארגון עם מוניטין מכובדים ביותר, שמצוטט דרך קבע בעיתונים המובילים בעולם, במחקרים אקדמיים ובדו”חות של משרדי חוץ ושגרירויות.
עד עתה נחשבה ישראל למדינה “חופשית” (ציון 28 לשנת 2007). אלא שבדו”ח המסכם את שנת 2008, הידרדרה ישראל בפעם הראשונה לציון 31, עם התואר “חופשית באופן חלקי”.
מוזר היה בעיניו ש"אף עיתונאי, מישראל או מהעולם, לא טרח לבדוק מה עומד בבסיס הדירוג הזה. יכול להיות שכאשר משחירים את דמותה של ישראל, אף אחד לא טורח לבדוק את הטענות?"
חשב ועשה. ביקש מהארגון את הדו"ח המלא, עיין בו בתשומת לב ומצא כמה דברים משונים:
  1. בדוח מוזכר למשל ש“ב-31 בדצמבר”, קיבל בית המשפט העליון את עתירת התאחדות כתבי החוץ בישראל והורה למדינה לאפשר את כניסתם לעזה, אך ממשלת ישראל התעלמה מבית המשפט, והסגר על עזה נמשך”. אלא שהוא במקרה או שלא במקרה ידע שהעובדות הן אחרות, בג”ץ הציע פשרה בין המדינה להתאחדות כתבי החוץ, לפיה מספר מועט של כתבים יורשו להיכנס לעזה. אומנם עיתונאים לא נכנסו לעזה בזמן המלחמה, אך בג”ץ שב וקבע מאוחר יותר כי נראה שהחלטת המדינה לא הפרה את הפשרה. כל זאת לא מוזכר בדו"ח.
  2. עוד מסופר שם על תחנת רדיו RAM FM מירושלים, שמשטרת ישראל (Israeli police, נשמע מפחיד) סגרה אותה. למען הסר ספק היא מתוארת בדו"ח שהיה זה רדיו 'פרו-שלום' אשר עבדו בו ישראלים, פלשתינים ודרום אפריקאים, ולטענת המשטרה הסיבות לסגירה היו ששידוריה הפריעו לתקשורת של מטוסים, ושהיא פעלה ללא רשיון. העובדות הן שאכן היא נסגרה, כמו אחרות מסוגה, בשל בעיות ברשיון והיא נפתחה שוב כשעניין הרשיון הוסדר, בהמשך היא נסגרה בשל קשיים פיננסיים, אך זה לא מוזכר בדו"ח.
  3. החלק התמוה ביותר בדו”ח הוא זה שמתייחס לצנזורה עצמית שהפעילו עיתונאים ישראלים בזמן הלחימה. היחיד שיודע באמת אם הפעיל צנזורה עצמית הוא העיתונאי, אם כך מי קבע שעיתונאים הפעילו צנזורה עצמית?
  4. קביעה נוספת מופיעה בדו”ח והיא שכלי התקשורת בישראל הלהיטו את הרוחות והעדיפו מסרים בעלי פן לאומני. איך קובעים דבר כזה? מי קובע? מהם הקריטריונים?
שוורץ יצא לחפש ומצא את מחבר הדו"ח, אחד אדם ורנר, נציג “פרידום האוס” בישראל. "מאחוריו אין קריירה מפוארת בעיתונות, לא פרסומים אקדמיים מרשימים בתחום חקר התקשורת, זאת השנה הראשונה שהוא מחבר עבור “פרידום האוס” את הדו”ח על ישראל . מה הביא אותו לעבוד אצלם? היכרות שלו עם הנציגה הקודמת שלהם בישראל"... ואלה הן תשובותיו:
  1. למה כתב שהמדינה התעלמה מפסיקת בג"ץ? אמממ, לא ממש הכיר את פרטי הפסיקה.
  2. כשנשאל האם ידוע לו על רדיפה פוליטית של תחנת הרדיו כפי שזה הוצג בדו"ח, ענה שלא ידוע לו על רדיפה כזו.
  3. לשאלה איך הגיע למסקנה הנחרצת על צנזורה אישית שהפעילו העתונאים? ענה שעל סמך שיחות עם יזהר באר, לשעבר מנכ”ל 'בצלם' וכיום מנכ”ל'קשב', שהזיהוי הפוליטי שלו מובהק למדי בלשון המעטה. לשאלה האם ניסה לבדוק את העניין עם מומחים נוספים. התשובה שלו היתה שדווקא ניסה אולם לא בהצלחה (לא היה בידיו האימייל, לא חזרו אליו, סיבות שכאלה), בקיצור לא.
עדי שוורץ בירר עוד וגילה שדו"חות הארגון עוברים בדיקה של שלושה פרופסורים לתקשורת במדינה הרלוונטית, ורק לאחר שהם מאשרים את תוכן הדו"ח ואת הניקוד הוא מאושר סופית ומתפרסם.
וראו מה קרה במקרה של ישראל? קרין קרלקר, האחראית על מדד חופש העיתונות ב”פרידום האוס”, ענתה בתשובה לשאלתו שהפעם לא עשו כך בשל קיצוצים תקציביים, לדבריה, כך שהשנה למעשה לא נשלח הדו”ח לאף מומחה!
יש לציין עוד שבתקנון הארגון נקבע גם במפורש שבמקרה ומדינה מורדת בדירוג נערכת בדיקה מקפת יותר, גם זה לא נעשה.

עד כאן, וכמו שמסיים שוורץ את המאמר: דו”ח מקצועי? שרלטנות מוחלטת? תגידו אתם.
  • למאמר המלא של עדי שוורץ - כאן 
  • לדו"ח המלא של Freedom House כאן
  • ועל מחבר הדו"ח אדם ורנר, בחור צעיר וחביב, מקושר מאד לגורמים באיחוד האירופי, אוהב כנראה גם לטייל בעולם (כנסים למען השלום, הדברות, חיזוק קשר עם האיחוד האירופי) חיבור דו"ח שכזה ממש לא הזיק לו בקרב הספונסרים...
    הוא מנכ"ל של ארגון המתקרא 'פורום ארגוני השלום הפלסטיני-ישראלי' שותפות חדשה של כ-120 ארגונים אשר עובדים לקידום שלום וכיבוד זכויות אדם בקרב ישראלים ופלסטינים (כך באתר).
    הוא גם Executive Director של 'הפורום הישראלי הצעיר לשיתוף פעולה' (YIFC) "היוזמה להקמת הפורום הישראלי הצעיר לשיתוף פעולה נולדה (איך לא, באירופה) בספטמבר 2002 כתוצאה מכנס אשר התקיים בהמבורג, גרמניה. נציגים של הפורום הישראלי הוזמנו להשתתף במגוון של סמינרים באירופה". נאמר באתר הפורום.
    שני הארגונים מציינים באתרים שלהם מלוא החופן כנסים ומפגשים ברחבי אירופה בהם השתתפו.
    וזה הבחור שאחראי להורדת ישראל בדירוג חופש העתונות.
  • על  יזהר באר, ועל הארגון שהוא עומד הראשו קשב: בין הגופים התומכים בפעילות קשב הקרן החדשה לישראל, האיחוד האירופי, Foundation for Middle East Peace (מדיווח שלהם באתר)
  • 7 אפריל 2008, בפשיטה של המשטרה נסגר אולפן ומשדר של תחנת הרדיו Ram FM עשרה מעובדי האולפן עוכבו לחקירה. בתחנה סירבו להתייחס למהלך והמשיכו בשידורים. מהמשטרה וממשרד התקשורת נמסר כי התחנה פעלה באופן פיראטי ובכך גרמה לשיבוש תדרים המשמשים את מגדלי הפיקוח בנתב"ג (news.nana10)
    אוגוסט 2008, Ram FM הודיעה ביום שני האחרון על הפסקת שידורי התחנה. על פי דיווחי סוכנות הידיעות רויטרס, התחנה סגרה את משרדיה הן בגן הטכנולוגי בעיר והן ברמאללה. בכירים בתחנה ציינו כי הסיבה המרכזית לסגירה היא מחסור בתקציב.(www.nrg.co.il)

אין תגובות: