איש מצחיק היה - לוי אשכול

כשלוי אשכול, (ראש הממשלה השלישי, בין השנים 1963-1969) סייר בהליקופטר מעל שטחי יהודה ושומרון, אמר: "הנדוניה יפה אבל אני לא אוהב את הכלה".
על פעולת תגמול שביצע צה"ל בכפר סמוע (1966):
אשכול אישר פעולת תגמול קטנה (המחבלים יצאו מסוריה, עברו דרך ירדן וביצעו פיגועים). צה"ל יצא בכוח גדול, נתקל בגדוד ירדני והתפתח קרב בו נהרגו עשרות ירדנים ונהרסו יותר מ-40 בתים.
על כך הגיב בשיחה עם הרמטכ"ל: "התכוונתי לצבוט את החותנת (סוריה) ואתם הרבצתם מכות רצח לכלה (ירדן)".
"הפנקס פתוח והיד רושמת" (כשנשאל כיצד הוא מתכוון להגיב על פעולת טרור).
כשדיברו אתו על תכנון: "מה שלא יעשה השכל יעשה הכאוס".
כשהביעו חשש למצב המשק: "כל עוד נוכל לפשוט את היד לא נפשוט את הרגל".
כשהתלוננו בפניו על שאינו מקיים הבטחות נהג לומר: "הבטחתי אבל לא הבטחתי לקיים את ההבטחה".
מבחר פניני לשון והומור של לוי אשכול, "ראש הממשלה, שנחשב להססן, גמגמן, איש של פשרות, מתלבט נצחי. צחקו על היידייש שלו והמציאו עליו בדיחות, אך בהיסטוריה יירשם כשר-הביטחון הטוב ביותר שהיה לישראל שהכין את צה"ל למלחמה. ההומור היה אחד מכלי הנשק שלו כדי להשיג את מטרותיו * ואיך נולד הביטוי "חצי תה חצי קפה", באתר הגיון בשיגעון

  • פעולת סמוע (מבצע מגרסה) היא פעולת תגמול שערך צה"ל בכפר א-סמוע, שמדרום לחברון, אז תחת שלטון ירדן, ב-13 בנובמבר 1966 בסיוע כוחות אוויריים. זו הייתה הפעולה הגדולה ביותר מסוגה מאז מבצע קדש, והראשונה שבוצעה לאור היום. הפעולה בוצעה בעקבות סדרת פעולות חבלה שנעשו נגד מטרות ישראליות, אך המניע הישיר היה מותם של שלושה חיילי צה"ל בדרום הר חברון, כאשר רכבם עלה על מוקש יומיים קודם לכן. בפעולה פשט צה"ל על הכפר א-סמוע פוצץ עשרות בתים והרג 26 ירדנים. ישראלי אחד נהרג במבצע - מפקד גדוד 202 של חטיבת הצנחנים, סא"ל יואב שחם.
  • המושב גבעת יואב ברמת הגולן הוקם ע"י חיילים שהיו פקודיו ונקרא על שמו.

אין תגובות: