כמה שמעו על הכיבוש, הדיכוי, הטרנספר שמבצעת איראן בח'וזסטאן?

טרנספר והתנחלות, נוסח טהרן:
הרחק מעיני המצלמות מדכא משטר האייתוללות ביד ברזל את תושביו הערבים של חבל הארץ אל - אחוואז הסמוך לעיראק. כ- 1.2 מיליון ערבים כבר טרונספרו ובמקומם הגיעו מיליון וחצי פרסים כדי לגור בהתנחלויות חדשות. כך, כנראה, פותרים באיראן "בעיה דמוגרפית. ( רועי נחמיאס)
המלחמה החשאית של איראן במיעוט הערבי (JCPA )
תחת מעטה סודיות המשטר הפונדמנטליסטי באיראן עורך קמפיין מתמשך ועקוב מדם של הפחדה ורדיפה נגד המיעוט הערבי שבארצו. הערבים באיראן מאמינים שהם קורבנות של "טיהור אתני" בידי הרוב הפרסי. על פי דיווחים בעיתונות האיראנית, 16 פעילים למען זכויות הערבים נשפטו לעונש מוות במשפטים חשאיים של בתי המשפט של המהפכה אחרי שנמצאו אשמים במרד. רוב הנאשמים הורשעו על בסיס הודאתם שנגבתה תחת עינויים. כ-70% מתושבי חבל חוזסטאן העשיר בנפט ומכונה אהווז על ידי המקומיים, הם ערבים.הארגון האהוואזי לזכויות אדם מדווח כי בשנה האחרונה 25,000 אהוואזים נעצרו, 131 הוצאו להורג ו150 נעלמו.
קרוב ל-250,000 תושבים ערביים הותקו מכפריהם ועוד עשרות כפרים ימחקו וכ400,000 אהוואזים יאבדו את בתיהם כשאזור צבאי-תעשייתי-ביטחוני יוקם על יד הגבול עם עיראק. לטהרן יש תוכניות להפוך את ההוואזים למיעוט במחוזם על ידי "טיהור אתני". תמריץ כלכלי ניתן לפרסיים המתיישבים בהוואז ועיירות חדשות מתוכננות לאכלס כ500,000 תושבים לא ערביים.
מכתב שפורסם ב'מדיין-ניוז':
עיזרו למי שזקוק ביותר לעזרה
בזמן שהרפובליקה האיסלאמית של איראן שולחת מיליוני דולרים לארגונים ערבים קיצונים בלבנון, בפלשתין ובעירק, האוכלוסיה הערבית באחוואז (ח'וזסטאן) סובלת מעוני ואפלייה קיצוניים.
הרפובליקה האיסלאמית של איראן מציגה עצמה כאלופת זכויות האדם באותן הארצות שהוזכרו, אבל האוכלוסיה הערבית באיראן ניצבת מול אפלייה ואלימות בכל תחומי החיים. בכל שנה מאות פעילים ערבים למען זכויות נאסרים, מעונים, נאנסים ומוצאים להורג באיראן רק בגלל שהם משמיעים את קולם על תנאי החיים האיומים של הערבים באיראן.

מחוז ח'וזסטאן, שרוב האוכלוסיה בו ערבית, מספק את רוב הנפט של איראן, אבל דבר מכל רווחי הנפט שלו לא מגיע אל אלה שחיים בו. הרפובליקה האיסלאמית של איראן מוצצת את עושרו של המחוז ומדכאת באופן שיטתי את האוכלוסיה הערבית שבו, רק כדי לשלוח את רווחי הנפט לקיצוניים ערבים בחלקים אחרים של האזור.

מדיניות כזו של המשטר באיראן היא צפוייה, מה שמוזר בעיני הערבים באיראן הוא שאף מדינה ערבית או ארגון לא מעלה את מצוקתם או מתייחס לאופן טיפולה של איראן בקרוביהם הערבים.
הפרות של זכויות אדם באיראן (Nouse.co.uk)
בפברואר השנה פירסם הארגון לזכויות אדם של המיעוטים באיראן (IMHRO), על גילוי של קבר אחים סמוך לבירת הפרובינציה, העיר אחוואז. ראזה וואשאהי, יו"ר הארגון אומר ש"אנשים רבים נעלמו באזור ועד כה סירבו השלטונות לקחת אחריות על העלמויות אלו". רבים רואים בזאת הוכחה ניצחת ל'העלמת' מתנגדים אחוואזים ע"י השלטונות. ארבעת האנשים שגילו את הקבר נעצרו ע"י השלטונות מקום המצאם לא נודע מאז.
חבל הארץ אל-אחוואז, אל-אהוואז (Al-Ahwaz), כיום פרובינציה איראנית בשם חוזסתאן - ח'וזסטאן (Khuzestan), קרוי גם ערביסטאן, הוא חבל ארץ בדרום מערב איראן השוכן לחופי המפרץ הפרסי וגובל עם עיראק ועם כוויית.

שטחו של החבל הוא 69 אלף קמ"ר והוא אחד מחבלי הארץ העשירים בעולם, למעשה הוא המחוז החשוב ביותר של איראן מבחינה כלכלית ואסטרטגית מבין 30 מחוזותיה, בלעדיו איראן אינה איראן עוד כדמותה היום. הוא נחשב למרחב עתודת הנפט השני בגודלו בעולם. נמצאים בו 90% של עתודות הנפט האיראני וממוצע הפקת הנפט בח'וזסטאן נע בין 3.5 - 5 מיליון חביות נפט ביום, שהיא 20% מהתפוקה היומית של אופ''ק. תגמולי הנפט מועברים לשימוש השלטון המרכזי בטהראן ורק 1% - 2% נשארים במחוז ח'וזסטאן לתקציב הציבורי.

מספרם של האיראנים הערבים מוערך (בהעדר נתונים רשמיים) בין 3-4.5 מליון, והם מהווים 7% מכלל האוכלוסיה באיראן (רובה לא ערבית). רובם מוסלמים סונים. רובם חיים באזור אחוואז, ומהווים כ 67% מכלל תושבי הפרובינציה. (עפ"י נתוני ארגון AHR האחוואזי).

בשנת 1921 השתלט על פרס רזא ח'אן פהלווי, בהפיכה צבאית והכריז על עצמו כעל השאה (קיסר). בשנת 1925, אל-אחוואז שהיתה עד אז אמירות אוטונומית בתחומי פרס, נכבשה בכוח צבאי ובוטלה האוטונומיה. שמו של החבל שונה תחילה לערביסטאן ואחר כך לח'וזסטאן (1936), הערבים עדיין מכנים אותו אל-אחוואז, אל-אהוואז. עם הכיבוש החל מסע ל"איראניזציה" של האזור תוך הפעלת אמצעי דיכוי אכזריים, הנמשכים עד היום.

בכיר ביומון "אל-וטן" הסעודי: איראן היתה מדינה סונית (ממר"י)
"איראן היתה מדינה סונית עד המאה העשירית להג'רה. כאשר שאה אסמאעיל הצפוי עלה לשלטון בשנת 907 להג'רה [1502 לספירה], הוא הכריח את הסונים להפוך לשיעים, ונתן להם לבחור בין המוות לבין המרה לשיעה. הוא היה מאוד נלהב בעניין זה ולא היסס להורות לרצוח את כל מי שמפר את הוראתו, או שנמנע מלבצעה. נמסר כי מספר ההרוגים הסונים [בתקופתו] עלה על מיליון. מדיניות ההתעללות בסונים נמשכה לאורך התקופות הפרסיות השונות ובכלל זה גם לאחר המהפכה האסלאמית.
למרות שכמיליון וחצי מתושבי טהראן המקוריים הם סונים, אין להם [ולו] מסגד אחד להתפלל בו או מרכז [אחד] להתכנס בו. זאת, בעוד [שבטהראן] יש כנסיות לנוצרים, בתי כנסת ליהודים, מקדשי אש לזורואסטריזם וכדומה. האזרח המוסלמי הסוני מנוע מלזכות במשרות בכירות במדינה, גם אם הוא בעל ידע נרחב והוא זוכה לתמיכה ציבורית...
אזור חוזיסתאן הערבי (ערבסתאן) עתיר הנפט ובירתו אל-אהואז, שבדרום מערב המדינה - שם יש רוב ערבי סוני - נתון [לניסיונות] אינטנסיביים להפיכתו לפרסי. הדבר מתבצע על ידי טרנספר של הסונים [בפרט], והערבים בכלל, מאזורי מגוריהם ויישוב של משפחות ממוצא פרסי [במקומם]. האזורים של הסונים, בין אם במערב המדינה או במזרחה (בלוצי'סתאן), נתונים למדיניות מכוונת של דחיקה לשוליים מבחינת הפיתוח ותושבי האזורים האלה מורחקים ממשרות.
תחת הכיבוש הופקעו אדמות מהערבים ועד היום לא ניתנים אישורים לערבים מן החוץ לבוא ולהתיישב בח'וזסטאן, גם אישורי ה ניתנים רק ללא-ערבים.
השימוש בשפה הערבית נאסר, השפה היחידה המותרת היא פרסית, הפצת עיתונים וספרים בערבית אסורה.
מתקיימת אפלייה רשמית של ערבים בקבלה לעבודה ציבורית או פרטית ובזכויות בריאות וחינוך.
פקידי המחוז הם איראנים-שיעים וקיומן של מפלגות ותנועות פוליטיות ערביות אסור, אלה מצויות בגלות.
על פי הרישומים במסמכי האו"ם 50% מערביי ח'וזסטאן חיים בעוני, 80% מהילדים סובלים מתת תזונה.
מדיניות של דיכוי וטרנספר
האיראנים מעודדים ואף מאלצים הגירת ערבים אל מחוץ לח'וזסטאן, לתוככי איראן או לחו''ל. אין הכוונה שהם נותנים סיוע בכסף, אלא לצד דיכוי לאומי ותרבותי של הערבים הם גם מפעילים נגדם משטר מפְלה מכוּון שמקשה עליהם את חיי היום יום.

בכתבה שהתפרסמה ב Times (בשנת 2006) מסופר כי אמנסטי מדווחים שילדים בהם בני שנתיים מוחזקים עם אמותיהם בכלא במטרה לאלץ את אבותיהם (פעילים פוליטים נמלטים) להסגיר עצמם. הפגנות מחאה נגד מעשים אלו מדוכאות באכזריות.
מפלגות פוליטיות אחוואזיות אסורות על פי חוק, כמו גם ארגוני מסחר והתאגדויות סטודנטים. לפי דיווחי AHRO (הארגון האחוואזי לזכויות אדם) בשנת 2006 נעצרו 25,000 אחוואזים, 131 הוצאו להורג ולפחות 150 נעלמו. גופותיהם של רבים מן הנרצחים הושלכו באתר שהשלטונות קוראים לו lanat abad - אתר המקוללים. הקברים רדודים וכלבים משוטטים חופרים וטורפים את מה שנותר מהם.
כ 250,000 ערבים אולצו לעקור מכפריהם לאחר שהשלטונות הפקיעו מעל שני מליון דונמים של אדמה חקלאית לטובת פרוייקט קני סוכר שאפתני שהם מפתחים באזור. אזור תעשייה בטחוני סודי המתוכנן להיות מוקם באזור צפוי למחוק עשרות ערים וכפרים ולהפוך כחצי מליון אחוואזים נוספים לחסרי בית, האזור מתוכנן להשתרע על למעלה מ 3,000 קמ"ר, לאורך ה'שאט אל ערב', שעל גבול עירק.

לשלטונות איראן תכנית להפוך את האחוואזים למיעוט בארצם באמצעות "הגבלות אתניות". תמריצים כספיים, כמו הלוואות ללא ריבית, הניתנים למתנחלים ממוצא פרסי-ארי (לא ערבי) המובאים לפרובינציה. ערים חדשות מוקמות ומיועדות ליישובם של כחצי מליון לא-ערבים. באותה העת, עשרות אלפי אחוואזים נדחקים לvהתגורר בשולי הערים לתוך 'גטאות' של פחונים לעיתים מוקפים בחומות, נידונים לחיי עוני ועליבות.

ספרי לימוד ועיתונים בשפה הערבית נאסרו. הלימודים בבתי הספר נעשים בשפה הפרסית (שאינה שפתם של האחוואזים הערבים), כתוצאה מכך שיעור הנשירה בבתי הספר היסודיים עומד על 30 אחוזים ומגיע ל 50 אחוזים בבתי הספר התיכוניים. שיעור האנלפבתיות בקרב הערבים גדול פי 4 משיעורם בקרב הלא-ערבים.

לדברי יו"ר AHRO, בראיון שהעניק לאתר האינטרנט הליברלי "אילאף", קיימת תכנית ל"טיהור אתני" (לדבריו אף זכתה לשם רשמי: "האדמה - לניסיון"). השלב הראשון בתוכנית החל ב-1999, לדבריו, צעדים אלה נועדו לשלול מן הערבים את זהותם הלאומית ואת תרבותם, ולחסל את שפתם ומורשתם.

אין מדובר בעדות היחידה על המתחולל בחבל-ארץ זה. שליח האו"ם המיוחד, מיילון קות'ארי - אשר ביקר באזור ביולי 2005 - דיווח בעקבות ביקורו: "כאשר ביקרתי בבירת המחוז הגובלת בעיראק, נתקלתי בתנאים הקשים של שכונות המגורים. אלפי אנשים חיים שם לצד ביוב פתוח וללא תנאי מחיה רגילים. לחלקם אין מי שתייה, גז וחשמל".
להם לא מגיע איזו flotilla?
למרבה האירוניה, החיזבאללה בלבנון - לכאורה התגלמות ההתנגדות הערבית במזרח התיכון - שותפים לעקירתם של האחוואזים הערבים. על האדמות הערביות שהפקעו הקימו שלטונות איראן מחנות אימונים של חיזבאללה ושל גדודי באדר, מיליציה פונדמנטליסטית עיראקית, שפלוגות המוות שלה רוצחים סונים, רודפים נשים שאינן מכוסות 'כראוי', הומוסקסואלים, גברים במכנסיים קצרים, סַפַּרים, מוכרי אלכוהול ואנשים המאזינים למוסיקה מערבית.
להרחבה בנושא:

אין תגובות: