קרע בין ישראל לארה"ב? או, מה באמת מנסה אובאמה לעשות ב(רפובליקת הבננות) ישראל?

ג´פרי גולדברג, עיתונאי בכיר ומוערך (ולא מהצד הימני) פרסם מאמר במגזין The Nation: "מה באמת אובאמה מנסה לעשות בישראל?". לגולדברג מקורות מהימנים בתוך ממשל אובאמה מהם הוא מבין שמטרת המשבר עם נתניהו היא בעצם נסיון לאלץ את נתניהו להכניס את לבני ו'קדימה' לממשלתו, הפעם לפי התנאים של לבני.

רבים מניחים שהמהומה סביב 1,600 הדירות ש'על הנייר', בצד הלא נכון של הקו הירוק בירושלים, תוביל לקרע ביחסי אמריקה-ישראל, אבל פרשנים החושבים כך מפספסים את מטרת התרגילים של הנשיא אובאמה.
שוחחתי בטלפון עם רבים מהחשודים הרגילים (בבית הלבן ובמקומות אחרים) ואני סבור שאובאמה לא מנסה להרוס את יחסי ארה"ב עם ישראל; הוא מנסה לארגן קמפיין עבור ציפי לבני לראשות הממשלה, או לפחות להביא להכללתה בקואליצית מרכז רחבה. אני לא אומר שהבית הלבן בוחש באופן ישיר בפוליטיקה הפנימית של ישראל, אבל ברור לכולם - בבית הלבן, במחלקת המדינה, בבלוגים המובילים - שלא תהיה התקדמות באף חזית כל עוד מפלגתו הימנית קיצונית של אביגדור ליברמן 'ישראל ביתנו' ומפלגתו הדתית פונדמנטליסטית של אלי ישי, ש"ס, יישארו בקואליציה השבירה מאד של נתניהו.

מהי איפה המטרה? להביא למשבר בקואליציה שיצריך את נתניהו להכניס את מפלגת המרכז "קדימה" של לבני לתוך הממשלתו (הוא כבר ניסה לעשות זאת, אבל בתנאים שלו) ולהרכיב קואליציה רחבה שיהיה בה רוב של 68 חברי כנסת שאיננה מסתמכת על גנגסטרים, משיחיסטים ואנשים מימי הביניים. על לבני, כמובן, להכיר בכך שלטובתה של ישראל עליה להצטרף לממשלה עם נתניהו וברק, אני לפחות, מקווה שהיא תציב את האינטרס של ישראל מעל השאיפות האישיות שלה.

אובאמה מבין שקואליצית מרכז יציבה כזאת היא המפתח להצלחה. הוא היה מעדיף, להבנתי, לא להתעסק בכלל עם נתניהו -- מקורבים לנשיא אומרים שאובאמה לא מחשיב את נתניהו כמבריק במיוחד ושאין שום כימיה בין השניים -- אבל הוא יעדיף 'נתניהו לחיץ' מצד השמאל מאשר נתניהו שנלחץ מן הצד הימני.

אין תגובות: