Phoney War -המלחמה המדומה בין צרפת לגרמניה בשנת 1939


ב-1939 היו מומחי צבא וחימוש באירופה תמימי דעים: הייתה להם הערכה רבה לעוצמתה הצבאית של צרפת וצבאה נחשב לאחד הצבאות החזקים ביותר בעולם. לכן הניסיון לתלות את תבוסת צרפת בכך שצבאה היה מיושן וחלש, אינו מתקבל על הדעת. ההפך נכון: לצרפת היה הצבא החזק באזור והיה זה צבא מצויד היטב, לא רק כדי לעמוד נגד הגרמנים אלא גם כדי לנצחם. מדוע אם כן נפלה צרפת?
על כך מספר  דמיטרי רייזמן במאמרו, "גם הוורמכאט היה מרוצה מה"הודנא" שלו":

ובכן, בתחילת אוקטובר 1939 ביצעה צרפת התנתקות מחבל הסאר שהונחל לה על ידי גרמניה המובסת בסיומה של מלחמת העולם הראשונה. ללא כל סיבה נראית לעין, פינה צבא צרפת אזור בעל חשיבות אסטרטגית, נסוג ממנו באופן חד-צדדי, ללא קרב, ללא ירייה אחת, ולאחר מכן במשך חודשים היו הכוחות הצרפתיים שרויים בחוסר מעש מוחלט, וכך החלה המלחמה המוזרה.
ב-27 בספטמבר 1939, כמה ימים לפני ההתנתקות, כינס היטלר ישיבה סודית של המטכ"ל ושל מפקדי הזרועות בצבא גרמניה והכריז: "יש להתחיל מיידית בהכנת מתקפה במערב. המטרה – להביס את צרפת!". תולדות המבצע הגרמני "גלב" ("צהוב") זכורות בעיקר בשל תוצאותיו. נהוג לחשוב שהצבא הגרמני היה חזק, מצויד בנשק מודרני ומיומן היטב ואילו הצבא הצרפתי – חלש, בלתי מיומן וחמוש באמצעי לחימה מיושנים. אם כך אכן היו פני הדברים, אין צורך להיות מומחי צבא כדי להבין את סיבות התבוסה הצרפתית. האמנם?

תהליך השלום צבר תאוצה. בתחילת אוקטובר 1939, לאחר ההתנתקות מחבל הסאר, ביקר פרשן צבאי צרפתי ב"חזית" וכתב: "שקט ושלווה מופלאים שוררים כאן – התותחנים שלנו ממוקמים על גדות הריין, מביטים בשוויון נפש ברכבות הגרמניות המובילות פגזים ותחמושת במרחק יריקה מכוחותינו. טייסינו מרחפים מעל ארובות בתי החרושת של האויב מבלי להטיל פצצות". משימתו העיקרית של המטכ"ל הצרפתי הייתה לא להטריד את הגרמנים, כדי ש"לא להיגרר לפרובוקציות"...
והאויב? הגרמנים הצטרפו ל"תהליך השלום" בשמחה רבה. גרמניה צברה כוח. וכך כתב על אותם ימים הגנרל-פלדמרשל קסלרינג: "למזלנו האויב גילה פסיביות מוחלטת, וכך איפשר לנו לקראת מאי 1940 לסגור פערים וחוסרים בהצטיידות ובחימוש של גרמניה". ב-18 באוקטובר פרסם הפיקוד הבכיר של צבא גרמניה את פקודה מס' 7, שהורתה לכוחות הגרמניים להימנע מכל פעילות צבאית אקטיבית בחזית. הוורמכט היה מעוניין ב"הודנה".

הקונספציה הולידה אסטרטגיה, הפיקוד העליון של צבא צרפת בחר באסטרטגיית המגננה, והאסטרטגיה הולידה את "קו מאז'ינו" – גידור המדינה אשר יבטיח לצרפת... שלום.

צרפת נפלה כיוון שהייתה שבויה בקונספציה. מרשל אנרי פיליפ פטן (Petain), גאוות האומה הצרפתית – חייל מספר אחד שלה, המנצח האגדי של קרב וורדן ב-1916, גיבור מלחמת העולם הראשונה – עמד בראש מערכת הביטחון והיה אביה של הקונספציה. כל האסטרטגיות הנלמדות באקדמיות הצבאיות של צרפת, ניסיון מורשת הקרב, חוכמת הלחימה, העקרונות, הטקטיקות ומעשי הגבורה, התמצו אצל מרשל פטן בנוסחה אחת פשוטה: מזעור האבידות. וכך הגדיר פטן את הקריטריון המנחה עבור צבאו: "מוכרחים למנוע מהאומה אבידות כגון אלה שספגה במלחמת העולם הראשונה". ניצחון בקרב? במלחמה? הכרעת האויב? הקרבה למען המולדת? לא עוד! מעתה – מזעור אבידות.

לקריאת המאמר המלא: גם הוורמכאט היה מרוצה מה"הודנא" שלו מאת דמיטרי רייזמן באתר מראה

קצת רקע:
  1. 1935 הסכם עם הבריטים שמאפשר לגרמנים בניית צי מעבר למה שהוסכם בהסכמי ורסאי.
  2. 1936 תכנית 4 השנים בראשות גרינג להכנת העם והצבא למלחמה.
  3. 13 במרץ 1938 אוסטריה - האנשלוס: פלשה גרמניה לאוסטריה ונערך משאל עם שבו זכה רעיון האיחוד לתמיכה כמעט מוחלטת ואוסטריה בניגוד להסכם ורסאי הפכה למחוז ברייך הגרמני.
  4. 29 בספטמבר 1938 הסכם מינכן - נחתם בין צרפת אנגליה איטליה וגרמניה בדבר סיפוח חבל הסודטים הצכוסלובקי שהיה בו מיעוט גרמני גדול לגרמניה וכחלק מההסכם חתמו צ'מברלין והיטלר על התחיבות הדדית שארצותיהם לא ילחמו זו בזו לעולם. בשובו ללונדון הכריז צ'מברלין שהביא לעולם '' שלום בזמננו'' וההסכם זכה לתמיכה בעולם.
  5. מרץ 1939 השתלטות על צ'כוסלובקיה: מזמן היטלר את נשיא צ'כוסלובקיה ללשכתו ומשפיל אותו בכך שהוא נותן לו לחכות מחוץ לדלת בעוד הוא צופה באחד הסרטים שלו. ב01:15 הם סוף סוף נפגשים וב-4 בבוקר מוסר הנשיא הצ'כי את מדינתו לידי הגרמנים שנכנסים ומשתלטים על כל צ'כוסלובקיה.
  6. 23 אוגוסט 1939 הסכם ריבנטרופ מולוטוב: אנגליה חותמת ברית הגנה עם פולין והיטלר בתגובה חותם על הסכם אי התקפה ל-10 שנים (הודנא...) ובנספח סודי מסדיר את חלוקת פולין בין שתי המדינות. בכך משיג היטלר שקט מהחזית המזרחית מה שמאפשר לו לתקוף מערבה והרוסים מקבלים זמן התארגנות צבאי, החלשת המערב ורשות לכבוש את הארצות הבלטיות (ליטה, לטביה, אסטוניה) ואת פינלנד.
  7. 1 ספטמבר 1939 כיבוש פולין: הגרמנים פתחו במתקפה אווירית גדולה ותוך יום השיגו עליונות אווירית. הגרמנים ניהלו "מלחמת בזק" ("בליצקריג") עם השריון הגרמני שמולו עמדו לעיתים רק יחידות פרשים פולנים ובתוך 8 ימים הגיע הצבא הגרמני לוורשה שתוך כ-3 שבועות נכבשה כליל.
  8. 17 ספטמבר 1939 ברה"מ פולשת למזרח פולין על פי הסכם ריבנטרופ.
  9. המלחמה המדומה* מכונה התקופה שבין ספטמבר 1939 (הפלישה לפולין) אז הכריזו בנות הברית על מלחמה בגרמניה ועד אפריל-מאי 1939 אז החלה המערכה על צרפת. בנות בריתה של פולין, בריטניה וצרפת, נמנעו במשך כחצי שנה מלעזור לה על אף שלצרפת בלבד היה כוח גדול פי חמישה מהכוח הגרמני שניצב מולה. בריטניה מפזרת כרזות - 'מלחמת קונפטי' והצרפתים נכנסים כובשים כ-20 כפרים נטושים אך חוזרים לגבולם.
  10. 14 יוני 1940: מצעד הנצחון של הצבא הגרמני בשאנז-אליזה, פריז.
* המלחמה המדומה או המלחמה המוזרה:
המלחמה המדומה, או במילותיו של וינסטון צ'רצ'יל "מלחמת הדימדומים", Twilight War, הייתה תקופה בראשית מלחמת העולם השנייה, מיד לאחר כיבושה של פולין שאופיינה בחוסר פעילות צבאית. אף על פי שהמדינות הגדולות והחזקות באירופה באותה עת הכריזו מלחמה זו על זו, אף צד לא ביצע עדיין התקפה ניכרת, והלחימה הייתה מועטה.
"מלחמת ישיבה" בגרמנית: Sitzkrieg – "זִיצְקְרִיג" (משחק מילים עם המילה "בליצקריג")
"המלחמה המצחיקה" או "המלחמה המוזרה" בצרפתית: drôle de guerre – "דְרוֹל דֶה גֵר"
"המלחמה המוזרה" בפולנית: dziwna wojna – "גִ'יוְונַה ווֹיְנַה"
"המלחמה המשעממת" באנגלית: Bore War - "בּוֹר ווֹר" (משחק מילים עם "Boer War", "מלחמת הבורים"). [מתוך וויקיפדיה]

אין תגובות: