Free West Papua מלחמת העצמאות של מערב פפואה בכיבוש האינדונזי

מלון שרתון לשעבר בעיר טימיקה (Timika) שבפפואה המערבית (iriah jaya, איריאן המערבית), אשר בשליטת אינדונזיה, הוא עדיין המקום הטוב ביותר לשהות בו באזור, כך מספר עתונאי האקונמיסט שביקר באי. המלון בבעלות ענקית הכרייה האמריקאית פריפורט (Freeport), דייריו הם בעיקר עובדי החברה.
המלון מספק לאורחיו חומר דוחה יתושים חינם וסוגר את הבר שבבריכת המלון לפני החשכה כדי להגן על אורחיו ממלריה. Freeport מספקת לעובדיה הגנה לא רק מפני מלריה. מאז יולי 2009 התרבו תקריות ירי מסתוריות על הדרך המקשרת בין טימיקה אל המכרה גראסברג (Grasberg), מכרה הענק שבבעלות התאגיד. באחת התקריות נהרגו אחד העובדים, מאבטח ושוטר, עשרות נפצעו. מאז מוטסים העובדים אל המכרה במסוק.


לפני סגירה, קבוצה של עובדי פריפורט המבלים בבר אורזים מלאי בירות בצידניות אותן הם לוקחים עימם להמשך הבילוי במסעדת פירות ים שבעיר. המסעדה כמו שאר העסקים בפפואה המערבית כולה, מנוהלת ע"י מתנחלים אינדונזים מוסלמים. הפפואנים הנוצרים המהווים את רוב האוכלוסיה בפפואה יושבים על המדרכות מוכרים אגוזי אריקה (betel nuts) ופירות.

תנועתם של עתונאים זרים מוגבלת ותחת פיקוח כך שאינם רשאים לנוע בפפואה המערבית בחופשיות. הכתב מסביר שהיה בר מזל והצליח לחמוק מהפיקוח ההדוק, וכך הצליח להתלוות לחבורת מורדים לסיבוב בעיר.

"לנו - לא נותנים רשיונות לניהול עסק [אפרטהייד...?]", אומר, בעילום שם כמובן, פעיל פפואני צעיר. במכונית יושבים לצידו שניים, מזוקנים, חברים בארגון המיליטנטי לשחרור פפואה "הצבא המהפכני של מערב פפואה" (OPM), הנאבק זה למעלה מ 40 שנים להתנתקות מאינדונזיה. אחת המלחמות העלומות ביותר בעולם, מגבלות הסיקור הן רק הסיבה החלקית לכך.

שלא כמו שכנתה העצמאית, פפואה ניו גינאה, המשתרעת על החצי המזרחי של האי הענק, החלק המערבי היה קולוניה הולנדית. בתקופת המלחמה הקרה קבע האו"ם שיש לקיים משאל עם חופשי לפיו יכריעו הפפואנים המערביים בשאלת עתידם. אלא שהאינדונזים, ברובים שלופים (כך מספרים הפפואנים), כפו על כאלף מנהיגים פפואנים להצביע פה אחד בעד איחוד עם אינדונזיה, כך נעשה. על "החלטה חופשית" זו מערערים הפפואנים מאז ועד היום. [אינדונזיה היא המדינה המוסלמית הגדולה בעולם, חיים בה יותר מוסלמים מבכל מדינה].

הבחורים המזוקנים נעים ממקום למקום בעיר על מנת שלא להתקל בכוחות הבטחון. "אינדונזיה תהיה אולי דמוקרטית אבל עבורנו לא תהיה שום דמוקרטיה" אומר אחד מהם, "הם נתנו לנו אוטונומיה שזו בדיחה. אנחנו שונים מהאינדונזים, תראה את צבע העור שלנו, את השיער, השפה שלנו שונה, יש לנו תרבות שונה. אין לנו שום דבר במשותף איתם. אנחנו מתחננים בפני אובאמה שיבוא להולנדיה (שמה הקולוניאלי של בירת פפואה - ג'יאפורה) כאשר יגיע לביקור באינדונזיה (ביקור שהיה צפוי ביוני השנה אלא שלא התממש בינתיים, לאחר שנדחה כבר פעמיים) שיראה במו עיניו את הדיכוי". בשנות ה 60 של המאה ה 20 היוו הילידים הפפואנים רוב כמעט מוחלט של תושבי האי, מאז שטפו מתנחלים אינדונזים את האי וכיום ירד חלקם של הילידים באוכלוסיית המקום כמעט לחצי.

על מקרי הירי בדרך למכרה גראסברג לא מוכנים שני המורדים לקחת אחריות, אבל לא מותירים שום ספק לגבי תמיכתם במעשים אלו ובנוגע לכוונותיהם. "המאבטחים האינדונזים, החיילים ואנשי פריפורט - כולם האויב. אנחנו רוצים להרוג אותם ועל המכרה להסגר. [מכרה] גרסברג מרוויחים המון כסף אבל אנו הפפואנים לא רואים מזה דבר. כשנשיג עצמאות, נעיף מכאן את כל המתנחלים [האינדונזים המוסלמים] ואת פריפורט ונתאחד עם פפואה ניו גינאה".

המכונית עוצרת מול פתח מסעדת פירות ים שם מבלים עובדי פריפורט העולצים (יותר ויותר), לא מודעים כלל למורדים הצופים בהם. פריפורט הוא תאגיד הנחושת הגדול בעולם הנסחר בבורסה ומכרה גרסברג הוא הנכס העיקרי שלהם. מתקני המכרה מוגנים ע"י 3,000 חיילים ושוטרים הממומנים ע"י פריפורט, על פי דיווחי החברה 10 מיליון דולרים הושקעו בכך בשנה שעברה בלבד.

ב 16 בדצמבר, 2009, הרגה המשטרה האינדונזית את אחד המנהיגים הבכירים ביותר של התנועה לשחרור פפואה, קלי קוואליק (Kelly Kwalik), שהיה מבוקש זמן רב ע"י השלטונות. לטענתם היה אחראי לסדרה של מתקפות על מתקני חברת פריפורט. הפפואנים מצידם טוענים כי לא היה לו כל קשר לכך.

אם בערים שומרים לוחמי הגרילה על פרופיל נמוך הרי שבאזורים הגבוהים שבלב האי הם פועלים בחופשיות רבה יותר. העתונאי הצליח להגיע לאחד ממחנות המורדים המוסתר היטב בעמק Baliem קילומטרים אחדים מאזור בו מתגורר שבט מתקופת האבן שהתגלה רק בשנות ה 30 של המאה שעברה. המורדים מקיימים שם שגרת אימונים במקלות, קשתות וחיצים (ללא ראשי מתכת). סטודנטים עם טלפונים סלולאריים ומצלמות וידאו מרביצים שם בחקלאים רטוריקה מהפכנית. הם נואשו זה מכבר ממחאה בלתי אלימה ומקווים לעורר פרובוקציות מדממות שיעלו אולי את בעית מערב פפואה אל סדר היום העולמי. עד כה ממשלת אינדונזיה מסרבת לכל דיון עם אנשי OPM.

הכתבה Indonesia's last frontier פורסמה ב www.economist.com
קישורים נוספים

אין תגובות: