עוד ייבנה המסגד - מעל קבר יחזקאל בעיראק, הכתובות העבריות העתיקות כבר נמחקו


ב The New Media Journal פורסם שבתואנה של שיקום ושימור האתר, העיראקים מתכוונים למחוק את כל סימן יהודי מן הקבר, כך שלא ישאר זכר לקשר היהודי של המקום לדורות הבאים.

על התכנית להפוך את אתר הקבורה העתיק למסגד דיווחה השבוע סוכנות הידיעות העיראקית UR.
שלמה אלפאסה, מנהל ארגון צדק ליהודי ארצות ערב, אומר שלחצים מופעלים על הרשות למורשת ולעתיקות העיראקית מצד גורמים איסלאמיים למחוק כל עדות לנוכחות יהודית בעיראק, הקהילה היהדית העתיקה ביותר שהתקיימה בה הרבה לפני שהאיסלאם הומצא.

פרופ' שמואל מורה, חתן פרס ישראל לספרות ערבית ופרופסור אמריטוס לספרות באוניברסיטה העברית בירושלים, מוסיף שהוא יודע כי כתובות בעברית כבר נמחקו וכי התוכניות לבנית המסגד החדש כבר יצאו לדרך.

הנביא יחזקאל (חזון העצמות היבשות), אשר ליווה את היוצאים לגלות בבל, חי במאה השישית לפנה"ס, וקברו נמצא בכפר כפל (או צי'פל)(Al-Kifl), עיירה קטנה מדרום לבגדד. במשך מאות בשנים, נהגו אלפי עולים לרגל לפקוד את קברו מדי שנה.
בנוסף ליחזקאל קבורים בעיראק גם הנביאים עזרא, נחמיה, נחום, דניאל ויונה הנביא.

תוכניות בניית המסגד מעל עצמות הנביא זכו לתשומת לב מעטה בלבד מצד התקשורת ומה מקומם יותר שום קול זעקה לא יצא מצד קהילות יהודיות ונוצריות (שגם הם נרדפים, נרצחים ונדחפים לגלות מעיראק, גם על כך העולם שותק).
  • על הקבר בויקיפדיה.
  • עשרות יהודים, רובם ממוצא עיראקי, פוקדים את מקום קברו של הנביא יחזקאל בהסכמה ובתיאום של השלטונות העיראקיים (ערוץ 7, אוגוסט 2008).
  • סרטון מביקור בקבר יחזקאל.
  • מצגת על קבר יחזקאל ואתרים יהודיים נוספים בעיר
  • בבלוג Point of no return מופיע דווקא מידע שאולי מרגיע: Muslims 'planning a mosque' on the tomb of Ezekiel
ב Ynet במאי 2009, דווקא מאד מתפעלים "קבריהם של הנביא יחזקאל, עזרא הסופר ודניאל עדיין מתוחזקים ומטופחים - הודות למוסלמים שיעים שרואים בהם מקומות קדושים לכל דבר... [האתרים] נשמרים בקנאות דווקא על-ידי המוסלמים השיעים במדינה, המתחזקים את הקברים ביראת כבוד." ברוח הליברליות והרב תרבותיות שהם ידועים בה... ומתחת לתמונה הרי הכיתוב: "מתפללים בצריח - עיראקי יוצא מהשוק המקורה לעבר צריח המסגד דו אל-כיפאל, שבמתחמו נמצא גם קבר הנביא יחזקאל". ועדיין לא ירד להם האסימון: "לאחרונה התחילה ממשלת עיראק בפרויקט שיקום של פנים המתחם", והם מתמוגגים מדברי שר התיירות והעתיקות של עיראק "שאומר כי השאיפה היא לא להסתפק רק בקבר יחזקאל וכמה אתרים נוספים, אלא להרחיב את האחזקה והשיפוץ גם לאתרים יהודים נוספים במדינה".

אין תגובות: